Assalamualaikum w.b.t dan salam kasih persahabatan...


Huh..!!! Rajin sungguh aku menulis entry kat blog nie.. bukan ape, aku nak kurangkan masa aku kat FACEBOOK so aku lebeyhkan sedikit mase aku untuk berkongsi sedikit sebanyak ilmu ALLAH yang tak terkira banyaknye kepada pembace2 yang sudi menziarah blog aku yang tak seberapa nie.. terima kasih banyak2 kepada semua pembace...

aku dah decide yang dalam sebulan at least aku dapat selitkan satu entry tentang kesihatan.. so, entry kali nie, aku akan mengupas sedikit sebnyk tentang sejenis buah nie... Buah ape kalo tiap2 tahun baru cina jek mesti berlambak2 kat pasar raya, tepi2 jalan dan segenap penjuru tempat2 perniagaan... Hah!!! Buah... OREN a.k.a ORANGE dalam bahasa omputihnye...

ramai jugak yang tahu tentang kebaikan buah oren nie dari segi kesihatan.. sebut jek buah oren mesti relate kan dengan vitamin C, anti oksidan, baik untuk kulit and macam2 lagi.. ramai yang masih tak tahu yang buah oren nie banyak lagi kelebihannya yang lain.. so, tugas saya di sini untuk berkongsi sedikit ilmu yang telah saye kaji dan teliti daripada sumber2 yang bertauliah...

ORANGE...@ LIMAU...

asal name die oren ek??? sebab warna die jingga (orange) so orang panggil die oren??? aku pown xtau sebab camne orang leyh panggil name buah nie oren.. aku dah try carik... history sume aku bukak tapi xde sejarah kukuh yang boleyh aku state kat cni.. so kite lupekanlah camne die dapat name ek.. Okey, based on aku nyer kajian, buah oren atau limau nie ade bnyk jenis yang datangnyer dari family orange tue sendirik.. di antaranya adalah limau:
  • MANDARIN (bnyk kan skang kita lihat kat supermarket... berkotak2!!!...)
  • CLEMENTINE (sejenis buah limau kecik, senang nak kupas dan die xde bijik..)
  • TANGERINE (same gak ngan clementine tadi tapi die warna merah2 ckit...)
  • MINNEOLA (yang nie saintis wat cross breed gune tangerine ngan anggur)

KEBAIKAN NUTRISI

Buah oren @ limau nie adalah sumber terbaik bagi vitamin C dan juga flavonoids. Sebijik buah oren yang seberat 130 grams boleyh menyediakan hampir 100 percent daripada keperluan vitamin C dalam diet kita seharian. Apabila kita makan, buah oren nie menyediakan sumber fiber yang bagus dalam badan. Tau tak yang kat buah limau apabila kite kupas kulit, yang warna putih kat kulit die tue adalah ALBEDO... Albedo nie mempunyai khasiat tinggi dengan bioflavonoids dan juga anti-cancer agents.

Tambahan lagi, buah oren nie juga adalah sumber yang baik kepada vitamin A, asid amino, beta-carotene, kalium, asid folic, kalsium, iodine, phosphorus, natrium, zink, mangan, klorin dan juga zat besi.

KEBAIKAN DARI SEGI KESIHATAN

Secara umumnya, dalam buah oren nie ade lebeyh daripada 170 jenis phytonutrients, dan 60 jenis flavonoids. Yang mane, ini membuatkan buah oren ade beberapa properties such as anti-inflammatory, anti-tumour, blood clot inhibiting dan kesan anti-oksidan yang tinggi. Gabungan kesemua properties tersebut menjadikan buah oren nie dapat membantu kita dalam mengekalkan kesihatan dalam badan. Bace kat bawah nie:

artherosclerosis
-regularly consuming vitamin C retards the development of hardening of the arteries.

cancer prevention
-a compound in aranges called liminoid, has been found to help fight cancers of the mouth, skin, lung, breast, stomach and colon. the high vitamin C content also acts as a good anti-oxidant that protects cells from damages by free radicals.

cholestrol
-the alkaloid synephrine found under the orange peel can reduce the liver's production of cholestrol. Whereas the anti-oxidant fights oxidative stress that is the main culprit in oxidizing the LDLs in our blood.

constipation
-even though the oranges "taste acidic", it actually has an alkaline effect in the digestive system and helps stimulate the digestive juice, relieving constipation.

damaged sperms, repair
-an orange a day is sufficient for a man to keep his sperms healthy. Vitamin C, an anti-oxidant, protects sperms from genetic damage that may cause a birth defect.

heart disease
-a high intake of flavonoids and vitamin C has been known to halve the risk of heart diseases.

high blood pressure
-studies have shown that a flavonoid called hesperidin in oranges can lower high blood pressure.

immune system
-the strong content of vitamin C stimulates white cells to fight infection, naturally building a good immune system.

kidney stones, prevent
-drinking orange juice daily can significantly drop the risk of formation of calcium oxalate stones in the kidney.

skin
-the anti-oxidant in orange help protect the skin from free radical damage known to cause signs of aging

stomach ulcer
-consuming vitamin C rich foods helps to lower the incidence of peptic ulcers and in turn, reduce the risk of stomach ulcer.

viral infections, protection against
-the abundance of polyphenols have been shown to provide protection against viral infections

source: http://www.juicing-for-health.com/


TIPS:

  • kalo nak beli buah oren@limau yang elok kat pasar, pilih yang nmpak cam firm jek and berat ckit... nie menandakan buah oren tue bnyak jus kat dalam.
  • kalo nak bwat jus, gune buah oren yang disimpan kat suhu bilik sebab ini membantu mendapatkan lebeyh bnyak jus.
  • vitamin C nie jenis yang cepat terurai once exposed kat udara. so, dah kupas makan cepat2!!!

itu sahaja sedikit sebnyak yang boleyh saye kongsi tentang buah oren ini. saye berharap kita sama2 dapat memanfaatkannya... InsyaALLAH...

p/s: jangan cari saye jika ade yang sakit perut sebab makan buah limau mandarin sekotak!!! (mentang2 lar limau mandarin tengah murah skang...)


sekadar satu perkongsian ilmu.... ikhlas...
(1.50am, 26 Januari 2010)

1 comments:

bagus2
esok g tesco beli limau lak brkotak2..susu 6 kotak dh,hahar

HijRI C@lend@R

maSe itU em@s

H@mP@R@n Kat@

Followers

About this blog